Νέο cd με τίτλο “Θα είμαι εδώ” από το Νίκο Οικονομόπουλο!



( κριτική του άλμπουμ του Νίκου Οικονομόπουλου "Θα είμαι εδώ", EMI Greece, 2011)
Η κριτική του μουσικού άλμπουμ πρέπει να είναι αμερόληπτη όπως μια ιατρική διάγνωση. Γι' αυτό, μην ξεχνάμε ότι το CD "Θα είμαι εδώ" του Νίκου Οικονομόπουλου, που κυκλοφόρησε από την ΕΜΙ, έγινε διπλά πλατινένιο μέσα στις δύο πρώτες ημέρες κυκλοφορίας του. Ας μη μιλήσουμε για τις προηγούμενες επιτυχίες αυτού του τραγουδιστή, οι οποίες ήταν τόσο μεγάλες που έκαναν τον συντάκτη αυτού του άρθρου να ενθουσιαστεί τόσο πολύ.
Ας φανταστούμε ότι δεν έχουμε ακούσει ποτέ τις συνεντεύξεις του γι' αυτό το άλμπουμ και ότι δεν είχαμε ποτέ τη δυνατότητα να διαβάσουμε κάποιο διαφημιστικό άρθρο σχετικά με αυτό.
Ας προσπαθήσουμε, απλά, να ανακαλύψουμε τι κρύβεται στον τίτλο του άλμπουμ; Τι έχει στο μυαλό του ο τραγουδιστής όταν λέει, "Θα είμαι εδώ";

Λοιπόν, η έρευνα αρχίζει.

Έχουμε στα χέρια μας ένα CD, το οποίο περιέχει 14 κομμάτια.

Αρχικά, ας ξεκινήσουμε με τους δημιουργούς που έχουν το μεγαλύτερο αριθμό τραγουδιών στο CD. Το δίδυμο Χριστόδουλος Σιγανός (μουσική-στίχοι) και Βαλεντίνο (στίχοι) προηγούνται στη λίστα. Υπάρχουν 4 τραγούδια τους στο άλμπουμ (τα κομμάτια # 3,7,10,12), εκ των οποίων το ένα (το κομμάτι # 10, "Όλα πληρώνονται εδώ") είναι σε συνεργασία με τον Μάριο Ψημόπουλο.
Το τελευταίο είναι μια δραματική λαϊκή μπαλάντα με μία δυνατή μελωδία, που μας μιλάει για μια θλιβερή ιστορία αγάπης. Αυτή η εικόνα της ραγισμένης καρδιάς αντικατοπτρίζεται επίσης και στο τραγούδι # 7 "Ποια ζωή να ζήσω", το οποίο ανήκει σε άλλο τύπο λαϊκής μπαλάντας και έχει τη μεγαλύτερη φωνητική έκταση σ' αυτό το άλμπουμ.
Το τραγούδι από το ίδιο δίδυμο δημιουργών με τίτλο "Καλή καρδιά" # 3, μας δίνει κάποια ελπίδα με τα ελαφρά λόγια αποχαιρετισμού και με το ρυθμό χασάπικου.
Τέλος, αυτοί οι δημιουργοί μας μεταφέρουν στην πολυαναμενόμενη ευθυμία με το τραγούδι # 12 "Εξαρτημένος". Η μουσική εικόνα αυτής της "εξάρτησης" εκφράζεται με ένα είδος τσιφτετελιού. Τώρα ας σκεφτούμε: τι κοινό υπάρχει μεταξύ όλων αυτών των τραγουδιών; Η απάντηση είναι εύκολη: το ότι ανήκουν στο λαϊκό στυλ.

Ένα άλλο όνομα, το οποίο βλέπουμε αρκετές φορές στο CD είναι της στιχουργού Ελένης Γιαννατσούλια. Σε δύο κομμάτια συνεργάζεται μαζί με τον συνθέτη Γιώργο Σαμπάνη. Μάλιστα το τραγούδι τους "Θα είμαι εδώ" # 2 είναι αυτό που έδωσε και το όνομά του στο άλμπουμ. Αυτό το τραγούδι μας εντυπωσιάζει από την αρχή. Ξεκινά από μια υψηλή νότα στη μελωδία και με έντονα συναισθηματικές λέξεις: "Όλα τα ωράια κάποτε τελειώνουν". Η δεύτερη σύνθεσή τους, το κομμάτι # 8 "Που θα με πας;", αναδεικνύει ένα επικό ύφος ποίησης και ταιριάζει ιδανικά στα χαρακτηριστικά της μουσικής. Αυτά τα δύο τραγούδια κρύβουν μια εσωτερική επέκταση τω ορίων του λαϊκού στυλ.
Η τρίτη επένδυση της Ελένης Γιαννατσούλια στο άλμπουμ γράφτηκε σε συνεργασία με το συνθέτη Γιάννη Φρασέρη. Το τραγούδι # 5 "Δευτερόλεπτα θα μείνω" είναι μια ανάλαφρη μπαλάντα, που απεικονίζει τη μοναξιά καλυμμένη από μια μάσκα επιπολαιότητας.
Αυτή είναι μία από τις πιο τυπικές εικόνες του λαϊκου στυλ.

Η συνεργασία του Βαγγέλη Καρατζάνου (στίχοι) και του Βασίλη Δαραμούσκα (μουσική), η οποία εμφανίζεται δύο φορές σε αυτό το άλμπουμ, μας δίνει δύο διαφορετικά είδη κομματιών. Το ένα είναι ένα βαρύ ζεϊμπέκικο με τίτλο " Ήρθε η ώρα να φύγω" και το άλλο τραγούδι, με τίτλο "Ψάξε με" # 9, είναι βασισμένο σε ρυθμό ροκ/χιπ χοπ μπαλάντας και έχει ένα θετικό μήνυμα στους στίχους του. Το ρεφρέν του τραγουδιού φέρει λαϊκά χαρακτηριστικά στη μελωδία του. Τι κοινό υπάρχει μεταξύ των δύο αυτών τραγουδιών; Η μόνη απάντηση που θα μπορούσε να δοθεί: το λαϊκό στυλ.

Υπάρχουν τώρα και κάποιοι δημιουργοί που έδωσαν ένα μόνο από τα τραγούδια τους στο άλμπουμ.
Ας δούμε τα κομμάτια τους. Το κομμάτι # 1 "Και τι έγινε;" ανήκει στο Φοίβο. Είναι μια δραματική μπαλάντα, που μπορεί να ενταχθεί στο λαϊκό στυλ λόγω της ενορχήστρωσής της. Ταυτόχρονα, αυτό το τραγούδι έχει και κάποια σύγχρονα ηχητικά εφέ.
Μια παθιασμένη μπαλάντα ακούμε στο νούμερο # 4 του cd, με τίτλο "Με πειράζει" του Χάρη Γαλανού, που έχει λαϊκά χαρακτηριστικά όχι μόνο λόγω των μουσικών οργάνων που εμπεριέχει, αλλά επίσης λόγω του πολύ βαθιά κρυμμένου βαλς ρυθμού του και της καλά αναπτυγμένης μελωδίας.
Το γνωστό δίδυμο δημιουργών: ο Αλέκος Χρυσοβέργης (συνθέτης) και ο Σπύρος Γιατράς (στιχουργός), προσφέρουν σε αυτό το άλμπουμ το νούμερο # 11 "Χανόμαστε", το οποίο είναι ένα καθαρό δείγμα ζεϊμπέκικου, με μοναχικές εικόνες από την απώλεια αγάπης.
Για άλλη μια φορά, στο κομμάτι # 13 "Μάτωσα για σένα" συναντάμε την καθιερωμένη συνεργασία του συνθέτη Παναγιώτη Μπρακούλια και του στιχουργού Nίκου Βαξαβανέλη. Η μπαλάντα τους είναι ένας εξαίσιος συνδυασμός μπλουζ και ρούμπας, με μελωδία και λέξεις, οι οποίες είναι φανερό ότι βασίζονται στις λαϊκές παραδόσεις.

Τέλος, φθάνουμε στο κομμάτι # 14, το τραγούδι με τον πολυσυζητημένο τίτλο "Που**να στην ψυχή". Ο ιδιαίτερος τίτλος του μας φέρνει πίσω στις ρίζες των παραδοσιακών λαϊκών τραγουδιών, οι οποίες προέρχονται από τις πιο φτωχές περιοχές και μετέφεραν αρκετή τραχύτητα, αντανακλώντας τη ζωή των μεταναστών(όπως στη jazz μουσική, για παράδειγμα).
Οι στίχοι του τραγουδιού είναι γραμμένοι από τον Παναγιώτη Μανδηλάρη. Και με μια εξαιρετικά, θα μπορούσαμε να πούμε, διαμορφωμένη μελωδία από τον Δημήτρη Παρασκευόπουλο, είναι προφανές ότι αυτό το τραγούδι έχει την εκρηκτική δυνατότητα μιας πραγματικής μουσικής βόμβας.

Λοιπόν, τι διαπιστώσαμε κατά τη σύντομη έρευνά μας; Είναι προφανές ότι όλα τα τραγούδια, σε διαφoρετικό βαθμό έντασης το καθένα, είναι συνδεδεμένα με το λαϊκό στυλ.
Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμα εδώ, το ίδιο σημαντικό, που συνδέει τα πάντα με τους πάντες. Αυτό είναι η εξαιρετική εκφραστικότητα της φωνής του τραγουδιστή που αποδίδει απόλυτα την έννοια της κάθε λέξης και που εύκολα συμβαδίζει με τα δύσκολα -φωνητικά- τραγούδια. Η φωνή αυτή, με το φυσικό πλούτο και την ομορφιά της, φαίνεται ότι είναι σχεδιασμένη από τη φύση της για το ελληνικό λαϊκό τραγούδι.

Σύμφωνα με την επιλογή των τραγουδιών και το πώς ερμηνεύονται, ο τραγουδιστής μιλάει στο άλμπουμ του για την αγάπη και την αφοσίωση του στο λαϊκό τραγούδι.
"ΘΑ ΕΙΜΑΙ ΕΔΩ!"-αυτή είναι η απάντηση που δίνει ο Νίκος Οικονομόπουλος στην ερώτηση σχετικά με το πού, σε ποιο είδος μουσικής, τοποθετεί τον εαυτό του ως τραγουδιστή στο προσεχές μέλλον.




Translated by Eirini Eusebi

Comments

Popular posts from this blog

Οδός Μοναξιάς - English translation

Nikos Oikonomopoulos (Νίκος Οικονομόπουλος)

Nikos Oikonomopoulos’ First Australian Tour is a Triumph